Porady dla absolwentów kursu copy / art – „NA NOWĄ DROGĘ ŻYCIA” – Szkoła Mistrzów Reklamy {

Porady dla absolwentów kursu copy / art – „NA NOWĄ DROGĘ ŻYCIA”

Praca w reklamie nie należy do najłatwiejszych. Kilka porad o tym, jak przetrwać w agencji reklamowej od założycielki szkoły.
słowa kluczowe: agencja reklamowa, autorstwo pomysłu, dyrektor kreatywny, dział kreacji, networking w reklamie, praca w reklamie,
autor: Katarzyna Dragović
  1. nie zadowalaj się ciepłą posadką, bo ugrzęźniesz w niej na długo (może nawet na zawsze).
  2. za wszelką cenę staraj się dostać do dobrej agencji i pod skrzydła dobrego dyrektora kreatywnego. Tylko taki szef pozwoli ci się rozwijać i ci w tym pomoże.
  3. nie pozwól, by cię zaszufladkowali. Jeśli na początku robisz ulotki, staraj się z tego wyrwać za wszelką cenę, bo tak ci może zostać.
  4. jeśli nie dostajesz kreatywnych zleceń, sam je sobie znajdź (w sąsiedztwie jest pełno fryzjerów, szewców, dentystów, kafejek itd., którym możesz zrobić reklamę)
  5. uczestnicz w konkursach i festiwalach (zgłoszenia na niektóre z nich są bezpłatne). Jeśli nie dostajesz kreatywnych zleceń, rób jak wyżej.
  6. dobrym sposobem na danie upustu kreatywności jest reklama społeczna.
  7. nie musisz od razu wymyślać reklamy na główne media, które są bardzo obsadzone. Spróbuj tam, gdzie nie ma dużej konkurencji, np. radio.
  8. kiedy skończysz jakiś projekt, zastanów się, czy to jest wszystko, na co cię stać. Czy gdybyś był konsumentem, ta reklama by do ciebie przemówiła. Czy chciałbyś coś takiego zobaczyć w prasie, w TV. Czy chciałbyś przesłać znajomym.
  9. jeśli uważasz, że miałeś genialny pomysł, tylko klient ci go zepsuł, zachowaj swoją wersję i włóż ją do portfolio. Możesz potem pokazać pracę „zepsutą” i oryginalną, dla porównania.
  10. nie proś od razu o podwyżkę. Trochę cierpliwości i pokory.
  11. kiedy zobaczysz, że nie masz szansy na rozwój w danej agencji, zmień ją.
  12. zawsze jednak wypytaj dokładnie o agencję, do której masz zamiar się przenieść. Najlepiej ludzi, którzy w niej pracują. Najlepiej kreację.
  13. wypytaj o dyrektora kreatywnego, ale i o gościa, który będzie twoim bezpośrednim przełożonym. Bo nawet jeśli dyrektor kreatywny jest aniołem, group head potrafi skutecznie zatruć ci życie.
  14. przed przeniesieniem się do innej agencji wypytaj o jej stan finansowy i postaraj się zebrać wszystkie plotki: czy nie jest na skraju bankructwa, czy nie mówi się o tym, że mają zwalniać, że zmienia się kierownictwo, czy nie stracili jakiegoś dużego klienta itd. Bo może się zdarzyć, że wkrótce będziesz musiał szukać nowej pracy.
  15. pamiętaj, żeby nie zostać tzw. hopperem. Przenosząc się z agencji do agencji możesz wprawdzie wynegocjować niezłe pieniądze, ale w końcu zaczną patrzeć na ciebie podejrzliwie: dlaczego on nigdzie nie potrafi zagrzać miejsca.
  16. ze starą agencją rozstań się jak najlepiej, bez zatargów, z klasą. Zakończ swoje projekty, nie odchodź, kiedy jesteś im potrzebny. Nie pal za sobą mostów. Powroty się zdarzają, i to wcale nie rzadko.
  17. nigdy nie rozpowiadaj złych rzeczy o starej agencji. To bardzo małe i rozplotkowane środowisko.
  18. zwiąż się z jakimś partnerem w teamie. Po pierwsze razem łatwiej jest myśleć i pracować, a po drugie, jeśli jako team ugruntujecie sobie dobrą opinię, będziecie cenni.
  19. autorstwo pomysłu to delikatna sprawa. Najczęściej pomysły mają wielu ojców i wiele matek, więc jeśli będziesz trąbić wokół, że to ty wymyśliłeś to genialne hasło czy scenariusz, ktoś może zaprotestować. Z drugiej strony może się zdarzyć, że uznasz, że ktoś ukradł ci pomysł. Jakkolwiek by nie było, zastanów się zanim rozpętasz burzę.
  20. żyj dobrze z accountami! Część z nich za parę lat stanie się szefami agencji.
  21. networking to podstawa! Nigdy nie przepuszczaj okazji by pójść na jakąś imprezę, pokaz, wyjazd integracyjny itd. Staraj się jeździć na festiwale, nawet we własnej aranżacji. Miksuj się z ludźmi!
  22. skrupulatnie wypełniaj metryczki produkcyjne. Nasze prawa autorskie są reprezentowane przez ZAIKS i należą nam się tantiemy:)
  23. jeśli w którymś momencie uznasz, że o reklamie wiesz już wszystko, będziesz w błędzie. Reguły gry zmieniają się tak często, że przez cały czas musisz się uczyć.
  24. staraj się wykorzystać wszystkie okazje, żeby się dokształcać. Czytaj, uczestnicz w konferencjach, projekcjach, wykładach, seminariach. Przeglądaj każdy numer Archive, bierz udział w każdej nocy reklamożerców, oglądaj przeglądy reklam ze wszystkich festiwali. Nigdy nie uznaj, że jesteś genialny!
  25. ale z drugiej strony – bez kompleksów. W końcu jesteś absolwentem SMR 🙂

 

Katarzyna Dragovic, założycielka Szkoły Mistrzów Reklamy

Udostępnij artykuł

Polecane artykuły

Wybierz kurs z obszaru,
który Cię interesuje

 Czytaj więcej>>

Nieoprocentowana pożyczka i umorzenie 25% jej wartości

Czytaj więcej>>

Studencki
butik kreatywny

Czytaj więcej>>