Co tak naprawdę robi copywriter? Co tak naprawdę robi art director? – Szkoła Mistrzów Reklamy {

Co tak naprawdę robi copywriter? Co tak naprawdę robi art director?

Copywriter i art director. Podstawowy team kreatywny. Najważniejsza część ich pracy polega na tym samym - i jeden i drugi wymyśla koncepcje reklamowe. Co konkretnie robią, jakie są ich obowiązki?
słowa kluczowe: art director, copywriter,
autor: Katarzyna Dragović

 

Co robi copywriter?

– wspólnie z art directorem wymyślasz koncepcję reklamy lub całej kampanii.

Wszystko zaczyna się od briefingu, który prowadzą twoi koledzy z działu accountów lub strategii. Brief jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego rozpoczynasz pracę (o briefie piszemy w innym miejscu). To w nim zawarte są wszystkie potrzebne ci informacje i wskazówki. Po otrzymaniu briefu rozpoczynasz najtrudniejszą i najważniejszą część całego procesu: pracę koncepcyjną. Zaszywasz się wtedy ze swoim „artem” w cichym kąciku (możecie też iść do parku lub do pubu – miejsce nie jest ważne, liczy się efekt) i rozpoczynasz proces myślenia. Następnie przedstawiasz pierwsze pomysły swojemu dyrektorowi kreatywnemu, który je albo z miejsca akceptuje (rzadko!), albo odsyła do poprawki (często) albo odrzuca i prosi o kolejne (najczęściej).
Kiedy projekt jest zaakceptowany wewnętrznie, przygotowujesz go do prezentacji dla klienta.
Prezentacja może mieć wiele form. Od najprostszej, kiedy klient jest dobrze znany, a projekt mniej ważny – wtedy na prezentację wystarczy przynieść po prostu spisane pomysły, ewentualnie tzw. key visuale, do najbardziej wyrafinowanej, kiedy twoja agencja walczy o klienta. Wówczas musisz przygotować całe show, o czym mówimy w innym miejscu.
Prezentacja u klienta może mieć takie same skutki jak u dyrektora kreatywnego. Czyli klient twoje pomysły albo z miejsca akceptuje (rzadko!), albo odsyła je do poprawki (często) albo odrzuca i prosi o kolejne (najczęściej).

– piszesz teksty reklamowe i hasła

To jest ta część pracy copywritera, którą wszyscy kojarzą. Wiadomo – writer, więc pisze. Jak bardzo pisanie literackie, dziennikarskie czy reportażowe różni się od pisania tekstu reklamowego, mówimy w innym miejscu.

– tłumaczysz reklamy adaptowane na polski rynek

To chleb powszedni copywriterów, którzy pracują w agencjach sieciowych. Trzeba po prostu adaptować reklamy wyprodukowane za granicą, a częścią tej adaptacji jest tłumaczenie. Oczywiście musi być ono nie tylko wierne i piękne, ale także dostosowane do potrzeb naszego rynku. Dlatego często, oprócz zwykłego „translation” będziesz musiał także zrobić ”back translation”, czyli przetłumaczyć na angielski twoje tłumaczenie na polski. Centrala musi wiedzieć co tam wykombinowałeś!

– nadzorujesz od strony kreatywnej produkcję swojej reklamy

W przypadku printu (plakat, prasa, banner, POS itd.) nie masz tu nic do roboty, tę część ogarnia twój partner, art director.

W przypadku radia: wybierasz aktorów / lektorów do nagrania, wybierasz (lub każesz skomponować) muzykę i efekty dźwiękowe, uczestniczysz w nagraniu (często reżyserujesz).

W przypadku filmu: wraz z kolegą artem wybierasz reżysera i aktorów (często jesteś obecny na castingu), jesteś obecny na planie filmowym i odpowiadasz za to, by każde ujęcie było zgodne z tym, co zostało zaplanowane, akceptujesz ujęcia, uczestniczysz w montażu i udźwiękowieniu.

W przypadku wszelkich niestandardowych form reklamy uczestniczysz we wszystkim od początku do końca.

 

Co robi art director?

– wspólnie z copywriterem wymyślasz koncepcję reklamy lub całej kampanii.

Wszystko zaczyna się od briefingu, który prowadzą twoi koledzy z działu accountów lub strategii. Brief jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego rozpoczynasz pracę (o briefie napiszemy osobno) . To w nim zawarte są wszystkie potrzebne ci informacje i wskazówki. Po otrzymaniu briefu rozpoczynasz najtrudniejszą i najważniejszą część całego procesu. Pracę koncepcyjną. Zaszywasz się wtedy ze swoim „copy” w cichym kąciku (możecie też iść do parku lub do pubu – miejsce nie jest ważne, liczy się efekt) i rozpoczynasz proces myślenia. Następnie przedstawiasz pierwsze pomysły swojemu dyrektorowi kreatywnemu, który je albo z miejsca akceptuje (rzadko!), albo odsyła do poprawki (często) albo odrzuca i prosi o kolejne (najczęściej).
Kiedy projekt jest zaakceptowany wewnętrznie, przygotowujesz go do prezentacji dla klienta.
Prezentacja może mieć wiele form. Najprostszą, kiedy klient jest dobrze znany, a projekt mniej ważny – wtedy na prezentację wystarczy przynieść po prostu spisane pomysły, ewentualnie tzw. key visuale, do najbardziej wyrafinowanej, kiedy twoja agencja walczy o klienta. Wówczas musisz przygotować całe show, o czym napiszemy w innym miejscu.
Prezentacja u klienta może mieć takie same skutki jak u dyrektora kreatywnego. Czyli klient twoje pomysły albo z miejsca akceptuje (rzadko!), albo odsyła je do poprawki (często) albo odrzuca i prosi o kolejne (najczęściej).

– opracowujesz graficznie swoją koncepcję

Czyli tworzysz identyfikację wizualną marki lub projektu, jesteś odpowiedzialny za jego formę graficzną, nadzorujesz podwykonawców (fotografów, reżyserów, ilustratorów) i dbasz o spójność ich pracy z przyjętymi założeniami.

– adaptujesz reklamy zagraniczne na polski rynek

To chleb powszedni artów, którzy pracują w agencjach sieciowych. Najczęściej chodzi o zmianę packshotu (czyli zdjęcia produktu) i napisu pod nim, czasem jednak trzeba zrobić jakąś dokrętkę, coś przemontować czy wykonać nowe, adekwatne do krajowych realiów zdjęcie.

– nadzorujesz od strony kreatywnej produkcję swojej reklamy

W przypadku printu (plakat, prasa, banner, POS itd.): sprawdzasz finalną reklamę z projektem: kolory, jakość druku.

W przypadku radia: w zasadzie nie masz tu nic do roboty, tę część ogarnia twój partner, copywriter. Chyba że to ty jesteś autorem scenariusza, co wcale nie jest niemożliwe. Wtedy oczywiście jako autor nadzorujesz całe nagranie.

W przypadku filmu: razem z copywriterem wybierasz reżysera i aktorów (często jesteś obecny na castingu), jesteś obecny na planie filmowym i odpowiadasz za to, by każde ujęcie było zgodne z tym, co zostało zaplanowane, akceptujesz ujęcia, uczestniczysz w montażu i udźwiękowieniu.

W przypadku wszelkich niestandardowych form reklamy uczestniczysz we wszystkim od początku do końca.

Udostępnij artykuł

Polecane artykuły

Wybierz kurs z obszaru,
który Cię interesuje

 Czytaj więcej>>

Nieoprocentowana pożyczka i umorzenie 25% jej wartości

Czytaj więcej>>

Studencki
butik kreatywny

Czytaj więcej>>