Struktura działu kreacji - Szkoła Mistrzów Reklamy {

Struktura działu kreacji

Czy art director jest dyrektorem? Czym się różni art director od creative directora i jak się do tego wszystkiego ma copywriter?
słowa kluczowe: dział kreacji,
autor: Katarzyna Dragović

„Ja myślałam, że ścieżka zawodowa wygląda tak: junior copywriter -> copywriter -> senior copywriter -> art director. I że po kursie to można iść na copywritera, ale nie można tak z marszu, nawet po kursie, iść od razu na art directora.” – Ludzie dopiero wchodzący do branży mają trudności z połapaniem się o co chodzi w tych wszystkich nazwach, funkcjach i zależnościach. Czy art director jest dyrektorem? Czym się różni art director od creative directora? I jak się do tego wszystkiego ma copywriter?

Wyjaśniamy.

W ramach zawodu „kreatywny” są dwa podzawody: copywriter, który pisze i art director, który jest odpowiedzialny za stronę wizualną. Ale po pierwsze, jest to definicja bardzo uproszczona, bo tak naprawdę podstawą zawodu zarówno copy jak i arta jest praca koncepcyjna. A po drugie, te dwie funkcje często się mieszają i bywa, że copywriter ma świetną koncepcję wizualną, a art director pisze fantastyczną reklamę radiową, albo wymyśla hasło.

Copywriter i art director pracują w teamie i tworzą podstawową komórkę twórczą w dziale kreacji. Żaden z nich nie jest ważniejszy. Ich praca się uzupełnia. Traf chce, że art director ma tego dyrektora w nazwie, ale nie jest żadnym dyrektorem. No chyba, że ktoś chciałby tłumaczyć to tak, że słowo dyrektor oznacza tu nadzór nad pracą dizajnera, detepowca, rysownika, fotografa i reżysera, czyli tych wszystkich ludzi, którzy finalnie realizują jego koncepcję, ale przecież copywriter też nadzoruje pracę swoich podwykonawców, a nikt go dyrektorem nie nazywa.

W ramach każdego z tych podzawodów istnieją szczeble drabiny, oznaczające stopień doświadczenia, czyli:

junior copywriter -> copywriter -> senior copywriter

oraz

junior art director -> art director -> senior art director.

W małych agencjach często działa tylko jeden team kreatywny. W wielkich agencjach bywa ich kilkanaście a nawet kilkadziesiąt. Wtedy często dochodzi jeszcze jedna funkcja, czyli creative group heads, szefowie grup kreatywnych. W każdej z takich grup jest po kilka teamów. A nad wszystkimi kreatywnymi pogrupowanymi w grupy i teamy czuwa ich szef, czyli creative director (dyrektor kreatywny).

Struktura działu kreacji

 

Creative director może mieć background copywriterski albo art directorski. Czyli jest tak:

junior copywriter -> copywriter -> senior copywriter -> creative group head -> creative director

oraz

junior art director -> art director -> senior art director -> creative group head ->  creative director.

Czasem ktoś myśli, że jest artem, a w praniu wychodzi, że właściwie jest copywriterem, albo odwrotnie. Czasem może być i jednym i drugim. Takie 2 in 1.

Ale oczywiście są pewne techniczne wymagania, mianowicie żeby być artem musisz znać programy graficzne i podstawy dizajnu. Dobrze, kiedy jesteś po ASP, choć w branży funkcjonuje wielu artów po studiach takich jak AWF, czy polonistyka. Copywriterzy mają trochę łatwiej – wystarczy umieć myśleć i pisać. „Tylko” tyle. 🙂

 

 

Udostępnij artykuł

Polecane artykuły

Rozpoczęliśmy nabór na jesienną edycję naszych kursów!

Nieoprocentowana pożyczka i umorzenie 25% jej wartości

Czytaj więcej>>

Studencki
butik kreatywny

Czytaj więcej>>