Account manager - najprostsza droga do stanowiska szefa agencji? - Szkoła Mistrzów Reklamy {

Account manager – najprostsza droga do stanowiska szefa agencji?

Kim właściwie jest account? Jakie są jego obowiązki, jakie perspektywy rozwoju i dla kogo jest ta praca?
słowa kluczowe: account manager, dział marketingu, dział obsługi klienta, praca w marketingu, praca w reklamie, project manager, staż w reklamie,
autor: Filip Wołowski

Kim właściwie jest account?

Account jest takim interfejsem między klientem a agencją. Wobec agencji reprezentuje interesy klienta, a wobec klienta – interesy agencji. Musi być osobą sprawną, sympatyczną, łatwo nawiązującą kontakty i umiejącą budować dobre relacje. Relacja z klientem jest kluczowa dla dobrej współpracy i dla sukcesu, ale ważna jest również relacja, którą account buduje wewnątrz agencji. Musi być osobą, która rozumie innych, umie się do nich dostosować i umie zrozumieć interesy i potrzeby różnych grup. I tak jak dla kreatywnych najważniejszy będzie finalny efekt i big idea, którą stworzą, jak dla produkcji ważne będzie wyprodukować coś szybko i możliwie najtaniej, to account musi pogodzić różne interesy, bo przede wszystkim musi zwracać uwagę na to czego oczekuje klient i co jest dobre dla projektu i dla marki.

Jaka jest różnica między accountem a project managerem?

PM koncentruje się na projekcie, na tym, żeby był zrealizowany według wytycznych, na czas, w założonym budżecie, czyli jest to koncentracja do wewnątrz firmy. Natomiast account powinien mieć szersze perspektywy i mieć na myśli współpracę z klientem. Nawet jeśli jest to współpraca projektowa, na jednym projekcie, to on myśli o kliencie, o tym, czego klient potrzebuje, jakie sobie postawił cele.

Jakie są obowiązki accounta?

Praca zaczyna się od momentu, kiedy do agencji wpływa zlecenie, tzw. brief, czyli dokładnie spisane wytyczne do projektu. A więc począwszy od przetworzenia tego briefu, poprzez spotkanie z klientem, doprecyzowanie, wewnątrz agencyjne ustalenie co jest do zrobienia, czyli tzw. briefing dla kreacji, poprzez dopilnowanie wszystkich terminów, aż do realizacji tego projektu (filmu, ulotki, plakatu, banneru). Do tego dochodzi obsługa finansowa, nieustanny kontakt z klientem, pisanie raportów ze spotkań czy rozmów telefonicznych, „statusowanie się” z klientem, jeśli projektów jest więcej i trzeba sobie od czasu do czasu przypominać na jakim jesteśmy etapie, itd. Lista obowiązków jest długa. Zawsze coś się dzieje.

Jakie są perspektywy rozwoju dla accounta?

Perspektywy rozwoju dla kogoś kto startuje nawet od najniższego poziomu w dziale obsługi klienta są, moim zdaniem, trojakie.

Wewnątrz agencyjne: można rosnąć w samym dziale obsługi klienta, zajmować coraz wyższe stanowiska, obsługiwać coraz więcej klientów, kończąc na pozycji szefa działu czy wręcz szefa agencji. Tak się dzieje w dużych agencjach, że na ogół to ktoś z pochodzenia accounckiego zostaje szefem agencji.

Jest to również naturalna droga, żeby przechodzić na stronę klienta. Klienci uwielbiają przyjmować do pracy ludzi z działu obsługi klienta ponieważ jest to łatwy i wygodny wybór – przejść na stanowisko brand managera. Jest to wygodne, bo account zna branżę, kategorię, markę, produkt, projekty, więc może przejść z jednej firmy do drugiej z dnia na dzień i bez większego problemu.

A trzecia droga to zakładanie swojej firmy, niekoniecznie nawet w branży marketingowej. Bycie accountem uczy pewnej przedsiębiorczości, a przede wszystkim radzenia sobie z problemami, bo z tym mamy do czynienia na co dzień.

Czy to jest fajna praca?

Ja uważam, że to jest fantastyczna praca, bo ciągle coś się dzieje. Na pewno nie można narzekać na nudę. Mamy szansę realizować przeróżne projekty, szczególnie dziś, kiedy form przekazu, mediów jest całe multum, ciągle pojawiają się nowe produkty, nowe kategorie, które trzeba poznawać, poszerzać swoją wiedzę. Mamy okazję podróżować po kraju i za granicę. Jest to fascynujące i daje ogromną satysfakcję. Z drugiej strony to praca stresująca i na pewno nie dla ludzi, którzy chcą pewnej rutyny, powtarzalności. Jest to praca, która charakteryzuje się takim falowaniem: raz jest dużo stresu i niezadowolenia, a potem spokój, satysfakcja z dobrze zrobionego projektu, z wygranego przetargu, z mega zadowolonego klienta czy z wyników sprzedaży. A jeśli jesteś dobrym accountem, to masz wszystkich w garści. Nie mogą się bez ciebie obejść, ani agencja, ani klient.

 

Polecane artykuły

Trwa nabór na jesienną edycję naszych kursów!

czytaj więcej

Nieoprocentowana pożyczka i umorzenie 25% jej wartości

czytaj więcej

Studencki
butik kreatywny

czytaj więcej